In ‘’Uitgelicht’’ bespreken we projecten waar we als Culturele Hotpot bij zijn betrokken en zoomen we in op de mensen achter het project. Met welke beweegredenen zijn ze hun project gestart en op welke manier heeft de Culturele Hotpot daaraan bijgedragen. We blikken terug of kijken vooruit en vormen zo een beeld van het uiteindelijke resultaat.
Voorzitter van Stichting Museum de Kantfabriek in Horst, Jos Schatorjé, realiseerde samen met een grote groep vrijwilligers en kunstenaars een kunstproject rondom beeldend kunstenaar Fransje Killaars en haar vader Piet Killaars. Van juni t/m september 2024 stonden de Lambertuskerk en de Kantfabriek in het teken van hun beelden en kunstprojecten.
Foto: Marco Gielen
Terug in de tijd
2024 is een belangrijk jaar voor de geschiedenis van Horst aan de Maas, vertelt Jos. Precies 50 jaar geleden vonden er een aantal ontwikkelingen plaats waar we hedendaags nog altijd gebruik van maken. Zo vond de opening van het nieuwe gemeentehuis plaats wat gepaard ging met het werk van Meester van Elslo. Dit was een noodnaam van een groep beelden uit de 16e eeuw. Om hiervoor catalogi te kunnen maken met een uitgeverij opgericht, wat nu bekend is als Stichting Hôrster Historiën.
Daarnaast was 1974 ook het jaar waarin de kring Horst-Sevenum van het LGOG (Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap) en de Oudheidkamer Horst-Sevenum werden opgericht. Jaren later is de Oudheidkamer geïntegreerd in Museum de Kantfabriek wat we hedendaags dus nog steeds kennen!
Een belangrijke kunstenaar uit de jaren na de Tweede Wereldoorlog was Piet Killaars. Hij was onder andere actief in Horst en Sevenum waarbij hij het hoofdaltaar van de Lambertuskerk in Horst heeft ontworpen. De kerk is nu onderdeel van de rijksmonumenten van Horst. Om zijn invloeden en projecten te herdenken en eren werden gedurende de projectperiode verleden en heden samengevoegd. Zo werd het 50-jarig bestaan van deze erfgoed instellingen op een hedendaagse manier getoond.
Foto: Museum de Kantfabriek
Familieproject
Om de beelden van Piet Killaars te huldigen heeft de Kantfabriek dochter Fransje Killaars uitgenodigd om te reageren op het werk van haar vader. Ook zij behoort bij de top kunstenaars van Nederland. In de Lambertuskerk heeft Fransje de beelden van haar vader geaccentueerd met blokbedrukte doeken. In de Kantfabriek maakte zij een omgeving-specifieke installatie, werd haar werk uit de collectie van het Bonnefantenmuseum getoond én werd de première gehouden van de documentaire van haar dochter Céline over het leven van Fransje. Kortgezegd een echt familieproject!
Naast dat het een eer voor de Kantfabriek was om Fransje te mogen verwelkomen, was het ook belangrijk om een textielkunstenaar te hebben omdat zij past bij de kenmerken van Museum de Kantfabriek. De kunstenares werkt conceptueel wat lastiger is omdat je dit moet begrijpen. Daar hadden de vaste bezoekers van de Kantfabriek wel eens moeite mee. Al met al was het gehele project een groot succes en is tijdens de hele tentoonstelling ruim het dubbele aantal personen in de Lambertuskerk geweest, die kennismaakten met de rijkdom van het Hôrster erfgoed.
Foto: Museum de Kantfabriek
Geen project zonder vrijwilligers
Gezien de grootte van het project was de hulp van vrijwilligers hard nodig. Gelukkig kan de Kantfabriek rekenen op een grote groep (gepensioneerde) vrijwilligers die zich met hart en ziel storten om het museum draaiende te houden. Niet alleen was het leuk om aan een flink project te mogen werken, het brengt mensen ook samen. Dit is goed voor de sociale component uit Horst aan de Maas maar ook voor het welzijn van velen. Er zijn grenzen verlegd, er werd gelachen, gemopperd en vooral veel geleerd.
Om dat te voelen en ervaren kregen bezoekers tijdens het event een stoel toegewezen. Deze stoelen stonden op afstand van elkaar zodat je als het ware alleen zit. Naast muziek van ORKESTR zelf kwam ook licht, theater, geluid en film ter sprake. Eigenlijk alles wat Horst aan de Maas op cultureel gebied te bieden heeft. Na de show vond er een afterparty plaats bij OJC Gaellus met onder andere een dj en een lokale schrijver.
Van regionaal naar nationaal
Terugkijkend op de invloed van de Culturele Hotpot was het voor de Kantfabriek erg belangrijk dat deze er was, en nog steeds is. Ze zijn in gesprek gegaan met het bestuur en de Culturele Kwartiermakers om alles vloeiend te laten verlopen. Naast het geven van de juiste richtlijnen heeft de Culturele Hotpot ook geholpen om erover na te denken naar meerdere subsidies te kijken. Door de regionale steun van Culturele Hotpot kregen ze ook steun van het nationale Mondriaan Fonds. Dat heeft ertoe geleid dat Fransje, de vrijwilligers en overige regionale betrokkenen met een gerust hart hun werk konden doen.
Als tip aan toekomstige projecten? Maak vooral gebruik van de mogelijkheden die er zijn, zoals de Culturele Hotpot. We hebben namelijk allemaal iets met cultuur. Denk goed na over wat je wil laten zien en welke doelgroep je wil bereiken. Er is ontzettend veel mogelijk.